Saturday, October 6, 2007

Muhasabah......

Sedar tak sedar, Syawal makin menghampiri kita..ini bermakna Ramadhan kian meninggalkan kita..rugilah sesiapa yang tidak memanfaatkan bulan yang penuh keberkatan..keampunan.. kerahmatan ini..

Hari Jumaat lepas,ana berkesempatan mengikuti Tazkirah Jumaat oleh Menteri Besar Kelantan yang amat dikasihi,Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.. katanya : bagaimana kita nak fikiran kita ke arah syurga??? jawapannya melalui tazkiyatunnafsi. Dan puasa merupakan cara untuk kita bersihkan hati kita..nak bersihkan hati bukan perkara senang.. kena jauhi riak,sum'ah dan lain2 lagi..

Kata Imam Ghazali : Cuba solat depan orang dan solat depan lembu, kalau ada perbezaan, sah lah hati kita kotor.

Marilah sama2 kita muhasabah diri kita..bagaimanakah hati kita??? adakah hati yang dapat memandu kita ke arah syurga atau ke arah neraka??? Kita bukan setakat perlu jaga kebersihan luaran..fizikal kita..tapi kita juga mesti menjaga kebersihan dalaman (org kelate sebut bersih hati perut).

Fikir-fikirkanlah......

p/s: tenang hati bila menatap wajah tok guru.. terfkir..bgaimana org sggup mengata, mencaci ulama' ini.. PROFESIONAL DI BAWAH KEPIMPINAN ULAMA'

No comments:

Firman Allah S.W.T
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang SABAR"