Sunday, November 20, 2011

Amazing Facts About the Human Body

1. Asid penghadaman perut cukup kuat untuk membubarkan zink. Nasib baik untuk kita, sel-sel di dalam lapisan perut memperbaharui begitu cepat bahawa asid tidak mempunyai masa untuk membubarkan.

2. Paru-paru mengandungi lebih 300,000 juta kapilari (salur darah kecil). Jika ia telah dibentangkan di hujung ke hujung, ia akan menghulurkan 2400km (1500 batu).

3. Satu buah zakar lelaki mengeluarkan 10 juta sel sperma baru setiap hari - cukup bahawa dia boleh repopulate seluruh planet dalam hanya 6 bulan!

4. Tulang manusia adalah kuat seperti granit dalam menyokong berat badan. Blok tulang saiz kotak mancis satu boleh menyokong 9 tan - yang empat kali ganda daripada konkrit boleh menyokong.

5. Setiap jari dan kuku jari kaki mengambil masa kira-kira enam bulan untuk berkembang dari asas hingga ke hujung.


6. Apabila anda tidur, anda berkembang sebanyak 8mm kira-kira (0.3in). Pada keesokan harinya anda mengecut kembali ke ketinggian bekas anda. Sebabnya ialah bahawa cakera rawan anda adalah dihimpit seperti span oleh daya graviti apabila anda berdiri atau duduk.


7. Setiap buah pinggang mengandungi 1 juta penapis individu. Mereka menapis purata sekitar 1,3 liter (2.2 pain) darah setiap minit, dan mengusir sehingga 1,4 liter (2.5 pain) hari air kencing.

8. Otot memberi tumpuan mata bergerak kira-kira 100,000 kali sehari. Untuk memberi otot kaki anda senaman yang sama, anda perlu berjalan 80km (50 batu) setiap hari.

9. Dalam 30 minit, badan purata mengeluarkan haba yang cukup (gabungan) untuk membawa gelen separuh daripada air hingga mendidih.

10. Satu sel darah manusia mengambil masa hanya 60 saat untuk membuat litar lengkap badan.

11. Ovari wanita mengandungi hampir half-a-million sel telur, namun hanya 400 atau lebih yang akan mendapat peluang untuk mencipta kehidupan yang baru.

Sumber :Reader’s Digest Book of Facts
Firman Allah S.W.T
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang SABAR"