Monday, December 22, 2008

Lobak, Telur dan Kopi

Seorang anak mengeluh kepada ayahnya mengenai kehidupannya dan menanyakan mengapa hidup ini terasa begitu sukar dan menyakitkan baginya. Dia tidak tahu bagaimana hendak menghadapinya dan hampir menyerah kalah pada kehidupannya. Dia sudah letih untuk berjuang. Baginya, setiap kali satu masalah selesai, akan timbul pula masalah yang baru.

Ayahnya seorang tukang masak, lalu membawanya ke dapur. Ayahnya mengisi 3 periuk dengan air kemudiannya menjerangnya di atas api. Setelah mendidih, ia meletakkan lobak merah ke dalam periuk, telur ke dalam periuk kedua dan serbuk kopi ke dalam periuk terakhir. Ayahnya membiarkan bahan-bahan itu mendidih tanpa berbicara. Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan sabar, memikirkan apa yang dilakukan oleh ayahnya. Setelah 20 minit berlalu, si ayah mematikan api. Dia menyisihkan lobak lalu meletakkannya ke dalam sebuah mangkuk, mengangkat telur kemudian meletakkan nya di mangkuk lain, dan menuangkan kopi ke dalam mangkuk yang lainnya. Lalu dia bertanya kepada anaknya, "apa yang kau lihat, nak?". "Lobak, telur dan kopi" jawab si anak.

Ayahnya mengajaknya mendekati mangkuk dan memintanya memakan lobak itu. Dia melakukannya tanpa bantahan dan merasakan bahawa lobak itu sangat enak. Selepas itu, ayahnya memintanya mengambil telur rebus dan memecahkannya. Setelah membuang kulitnya,didapati telur tersebut mengeras dan akhirnya ayahnya meminta dia untuk mencicipi kopi. Si anak tersenyum setelah memcicipi kopi kerana aromanya yang enak itu. Kemudian anaknya bertanya,"Apa ertinya semua ini, ayah?". Ayahnya menerangkan bahawa ketiga-tiganya menghadapi kesulitan yang sama iaitu proses perebusan, tetapi masing-masing menunjukkan reaksi yang berbeza. Lobak sebelum direbus, ia kuat, keras dan sukar dipatahkan tetapi setelah direbus, lobak menjadi lembut. Telur pula sebelumnya mudah pecah, cengkerangnya nipis melindungi isinya yang berupa cairan tetapi setelah direbus, isinya menjadi keras. Manakala serbuk kopi mengalami perubahan yang unik. Setelah berada dalam rebusan air, serbuk kopi mempengaruhi perubahan warna dan rasa air tersebut. "Kamu termasuk yang mana?" tanya ayahnya. "Air panas yang mendidih itu umpama kesukaran dan dugaan yang bakal kamu lalui. Ketika kesukaran dan kesulitan mendatangimu, bagaimana kamu menghadapinya? Apakah kamu lobak? Telur? @ kopi?

UNTUK RENUNGAN BERSAMA..............

Bagaimana dengan anda??????

Apakah anda adalah LOBAK yang kelihatannya keras tetapi dengan adanya penderitaan dan kesulitan, kamu menyerah kalah, menjadi lembut dan kehilangan kekuatanmu. Atau..... apakah kamu adalah TELUR yang awalnya memiliki hati yang lembut dengan jiwa yang dinamis, namun setelah dihimpit masalah, patah hati @ kegagalan, kamu menjadi keras dan kaku. Dari luar kelihatan sama, tetapi dalam dirimu keras dengan jiwa dan hati yang kaku.

Atau kamukah serbuk KOPI? Serbuk kopi yang mengubah air panas, sesuatu yang menimbulkan kesakitan, untuk mencapai rasanya yang maksimum pada suhu 100 darjah celsius. Ketika air mencapai suhu terpanas, kopi terasa semakin nikmat. Jika kamu seperti serbuk kopi, ketika keadaan menjadi semakin buruk, kamu akan menjadi semakin baik dan membuatkan keadaan sekitarmu juga semakin baik... Wallahua'lam...

Aisha : "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,"kami telah beriman,"dan mereka tidak diuji? ( al-Ankabut:2)

2 comments:

Anonymous said...

slm...andak mintak izin copy artikel ni utk tazkirah kat bdk kelas...

Uqbah Azam said...

moga dikuatkan hati menerima segala ujian...

Firman Allah S.W.T
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang SABAR"